Online check-in je check-in vykonaný prostredníctvom internetu. Alternatívou k nemu je check-in, teda registrácia pasažierov pre ten-ktorý let priamo na letisku. (Jedná sa o akési zaevidovanie cestujúcich, že sa na letisku naozaj nachádzajú a že poletia).
Pozor! V prípade kúpi leteniek u obľúbených dopravcov ako Ryanair, Wizz Air alebo easyJet sa oplatí využiť práve online check-in, pretože check-in na letisku môže byť (a často aj býva) dodatočne spoplatnený.
Čo je to check-in a prečo by sme ho mali podstúpiť?
Na to, aby každý cestujúci mohol vstúpiť na palubu lietadla, musí mať palubný lístok (samotná letenka vás neoprávňuje na vstup do lietadla!), ktorý sa vygeneruje počas check-inu a odovzdá na letisku pri okienku leteckej spoločnosti (dá sa tiež stiahnuť či poslať na e-mail cestujúceho). Niekedy namiesto palubných lístkov letecké spoločnosti poskytujú alebo zasielajú potvrdenie o check-ine prostredníctvom e-mailu. V takom prípade si nezabudnite toto potvrdenie vziať so sebou na letisko, zájsť k prepážke leteckej spoločnosti a ukázať ho personálu. Na základe potvrdenia dostanete palubné lístky. Samotné potvrdenie o check-ine, podobne ako letenka, vás neoprávňuje k nástupu do lietadla.
Toto sú dve možnosti ako vyriešiť check-in:
- online - s využitím webového formulára. Uveďte požadované údaje a len čo letecká spoločnosť vygeneruje palubné lístky alebo potvrdenie o registrácii si tieto doklady vytlačte alebo uložte do mobilného zariadenia (napr. smartfón, tablet) a vezite si ich so sebou na letisko
- Na letisku – prebieha pri check-in pulte konkrétnych aerolínií alebo pri samoobslužnom check-in pulte – v tomto prípade vám palubný lístok vytlačí zamestnanec aerolínií alebo samoobslužný pultík (viac informácií nájdete v článku, ktorý sa venuje check-inu na letisku).
Každý cestujúci má jeden vyplnený palubný lístok, pričom rozsah požadovaných údajov na palubnom lístku určuje letecká spoločnosť. Okrem toho sa požadované údaje môžu líšiť aj na základe smeru cesty – toto je spojené najmä s vízovou povinnosťou, ktorá sa môže (no nemusí) týkať vašej cieľovej destinácie. Počas check-inu zvyčajne musíte uviesť svoje meno a priezvisko, číslo cestovného dokladu (pas, preukaz totožnosti), ale tiež ďalšie údaje ako názov krajiny či údaje o vydaní a platnosti dokladov. Je to dôležité, pretože zhoda údajov na palubnom lístku a v dokumentoch býva predmetom predletovej bezpečnostnej kontroly.
V prípade nezhôd vo vyššie uvedených údajoch cestujúci nemôže prejsť bezpečnostnou kontrolou. Počas check-inu sa zároveň cestujúcim prideľujú sedadlá v lietadle – informáciu o svojom mieste nájdete na vygenerovanom palubnom lístku.
Je dôležité poskytnúť počas check-inu uvedené osobné údaje? Už z vyššie napísaného vyplýva, že je to veľmi dôležité. Počas rezervácie leteniek je nutné uviesť mená a priezviská cestujúcich a spolu s nimi aj dátum ich narodenia a kontaktné údaje. Palubný lístok obsahuje oveľa detailnejšie informácie, čo však vyplýva z platných bezpečnostných požiadaviek.
Môže nastať situácia, že v čase medzi nákupom letenky a samotným letom dôjde k zmene v požadovaných údajoch (napríklad môže vypršať platnosť cestovného pasu a nový dokument bude vydaný s celkom iným číslom). Práve preto sa check-in rieši tesne pred odletom, alebo, to v prípade online check-inu, maximálne niekoľko dní pred plánovaným odletom.
Pozor! Každý pasažier by mal mať svoj vlastný palubný lístok so správne vypísanými údajmi a preukaz totožnosti, ktorý potvrdí platnosť a zhodu týchto údajov.
Aký je rozdiel medzi potvrdením o check-ine a palubným lístkom?
Ak vám letecká spoločnosť po dokončení online check-inu poskytne alebo pošle potvrdenie o check-ine, choďte na letisko s týmto dokumentom. Na príslušnom stanovišti sa preukážte týmto potvrdením a na jeho základe vám personál vytlačí a vydá palubné lístky. Samotné potvrdenie nemusí obsahovať podrobné informácie o lete a vašich miestach vo forme kódu, ktorý je potrebné naskenovať pred nástupom do lietadla.
Ako zistím, či mi letecká spoločnosť poslala potvrdenie alebo palubný lístok? Zdieľaný alebo odoslaný súbor (palubný lístok) obsahuje nasledujúci text: "Boarding pass" ("Palubný lístok"), zatiaľ čo súbor s potvrdením o check-ine obsahuje text: "Potvrdenie o check-ine"/"Toto nie je palubný lístok” („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).
Kedy letecké spoločnosti spúšťajú online check-in?
Moment spustenia a ukončenia online check-inu si určuje každá letecká spoločnosť osobitne. Napríklad:
- easyJet umožňuje online check-in od 30 dní do 2 hodín pred odletom,
- Ryanair umožňuje check-in od 24 hodín do 2 hodín pred odletom (od 60 dní pred odletom v prípade rezervovaných miest),
- Wizz Air umožňuje online check-in od 30 dní (v prípade rezervovaných miest) alebo od 24 hodín (ak miesta neboli rezervované) do 3 hodín pred plánovaným odletom.
Ďalšie aerolínie, ktoré poskytujú možnosť online check-inu:
- Air Baltic – od 5 dní pred odletom až do záverečnej pri odbavovacích pultíkoch na letisku.
- Alitalia (platí len pre tarifu Light!) - od 24 do 2 hodín pred odletom.
- Ukraine International Airlines - od 48 hodín (okrem letov z Amsterdamu, trasy Kyjev - Brusel a charterových letov - od 24 hodín, letov z Bruselu, Ženevy a Zürichu - od 18 hodín pred odletom) do 1 hodiny pred odletom (okrem letov z Tel Avivu a Záporožia – v týchto prípadoch sa možnosť check-inu zatvára 3 hodiny pred odletom lietadla). Online check-in na trasách Kyjev - Riga a Riga - Kyjev je spoplatnený, pre ostatné trasy je zdarma. Od 1. októbra 2017 sú pasažieri letov UIA povinní zaplatiť poplatok za check-in na letisku (výnimku majú iba cestujúci interkontinentálnych letov a letov s odletom z mesta Klaipėda)!
- AirAsia (platí len pre domáce lety) - od 14 dní do 4 hodín pred odletom (pre AirAsia X) alebo až do 1 hodiny pred odletom (AirAsia).
- Spirit Airlines - od 24 hodín do 1 hodiny pred odletom.
- Jet2.com - od 28 dní do5 hodín pred odletom.
- El Al. - od 24 hodín do 3 hodín pred odletom.
V prípadoch, ktoré sme na riadkoch vyššie neuviedli, prebieha check-in štandardne na letisku – cestujúci po príchode k odbavovaciemu pultu (najneskôr však 2 hodiny pred odletom) dostanú palubný lístok bez poplatkov.
Ako prebieha online check-in s eSky?
Pozor! Ak je na vašej letenke uvedené, že vašu rezerváciu vybavuje letecká spoločnosť, alebo ak musíte vykonať odbavenie na webovej stránke leteckej spoločnosti, choďte priamo sem.
Kedy môžu zákazníci eSky vykonať check-in? Cestujúci dostane e-mail s odkazom na check-in s jeho eTicketom. Vďaka tomu môžete poskytnúť všetky údaje potrebné na odbavenie predtým, ako letecká spoločnosť spustí online check-in (obvykle 2-4 dni pred termínom odletu). Naši konzultanti tento proces dokončia v mene cestujúceho, ktorý začal check-in online, alebo sa celý proces uskutoční automaticky. Pozor! Online check-in nemusí byť úspešný, ak potrebné údaje zadáte neskôr ako 48 hodín pred odletom. Palubné lístky alebo potvrdenie o check-ine pošleme na e-mailovú adresu uvedenú v rezervácii najskôr 48 hodín a najneskôr 8 hodín pred plánovaným odletom.
Ak vaša cesta pozostáva z viacerých letov, palubné lístky alebo potvrdenia o check-ine vám budú zaslané v samostatných e-mailoch - 48 až 8 hodín pred každým letom.
Pozor! Služba online check-in prostredníctvom eSky je k dispozícii len pre lety prevádzkované niektorými obľúbenými aerolíniami. Uvedenú službu je možné pridať do nákupného košíka počas procesu rezervácie leteniek.
Ako vyzerá online check-in pomocou služby eSky, ak rezerváciu vybavuje letecká spoločnosť?
Ak ste si pri rezervácii leteniek zakúpili službu online odbavenia, proces online check-inu pri rezerváciách prevádzkovaných leteckými spoločnosťami je rovnaký, ako je opísané vyššie. Keď zadáte svoje údaje a letecká spoločnosť otvorí check-in, spustíme proces vo vašom mene a pošleme vám palubné lístky alebo potvrdenie o check-ine na váš e-mail. Palubné lístky alebo potvrdenie si vytlačte alebo uložte do mobilného zariadenia (smartfón, tablet) pred odchodom na letisko. Pozor! V tomto prípade môžete informácie o svojej rezervácii dostávať priamo od leteckej spoločnosti na svoju e-mailovú adresu. Odporúčame vám však, aby ste sledovali len správy o odbavení zaslané spoločnosťou eSky.
Ak si nezakúpite službu Online check-in na eSky, musíte sa odbaviť priamo cez leteckú spoločnosť. Musíte ísť na web leteckej spoločnosti, prihlásiť sa pomocou e-mailovej adresy uvedenej pri rezervácii letenky na eSky a vyplniť check-in formulár. Nezabudnite, prosím, že toto bude možné až po spustení check-inu leteckou spoločnosťou (v prípade Ryanairu to je od 24 hodín do 2 hodín pred odletom)! Palubné lístky je možné používať v súlade s pokynmi na webových stránkach leteckej spoločnosti.
Pamätajte, prosím, že v tomto prípade dostanete všetky informácie o check-ine, lete a prípadných zmenách v harmonograme letu priamo a výlučne od leteckej spoločnosti!
Kedy dostanete palubné lístky od spoločnosti eSky?
- V prípade rezervácií vybavovaných spoločnosťou eSky vám od 48 do 8 hodín pred odletom zašleme e-mailom palubný lístok alebo potvrdenie o check-ine.
- Ak ste si zakúpili doplnkovú službu Online Check-in prostredníctvom eSky, palubný lístok alebo potvrdenie o check-ine vám zašleme e-mailom od 48 hodín do 8 hodín pred odletom.
- V prípade rezervácií vybavovaných leteckou spoločnosťou vám palubný lístok alebo potvrdenie o check-ine zašle priamo letecká spoločnosť v lehote stanovenej leteckou spoločnosťou
Nezabudnite, že palubné lístky alebo potvrdenie o check-ine budú odoslané len vtedy, ak poskytnete všetky údaje pre online registráciu, ktoré vyžaduje letecká spoločnosť!
Mali by ste si vytlačiť váš palubný lístok?
Palubný lístok si vytlačte alebo si ho uložte do mobilného zariadenia (napr. smartfón, tablet). Nezabudnite to urobiť skôr, ako sa dostanete k výdaju batožiny, pasovej kontrole alebo bezpečnostnej kontrole! Vytlačený alebo v mobilnom zariadení uložený dokument si vezmite so sebou na letisko spolu s dokladom totožnosti, ktorý ste použili pri registrácii. Ak uvedený dokument nemáte, budete musieť zaplatiť vysokú pokutu a v krajnom prípade vám môže byť dokonca odopretý nástup do lietadla.
Nefunguje mi check-in, nemôžem sa zaregistrovať. Čo robiť?
- Skontrolujte, či na váš e-mail nebol odoslaný nový letový plán spolu s novým odkazom-linkom pre check-in.
- Ak sa rezervácia týka väčšej skupiny cestujúcich, nemali by ste registrovať viac ako niekoľko pasažierov súčasne. Ak sa zadávanie potrebných údajov týka priveľkého počtu cestujúcich, nemusíte kvôli tomu stihnúť dobu určenú na vyplnenie týchto údajov. Toto časové obmedzenie pri vypĺňaní je zavedené z dôvodu bezpečnosti zverených dát.
Zmena po registrácii
Po online check-ine vám spoločnosti Ryanair, Wizz Air a easyJet umožnia zmenu dátumu letu alebo mena pasažiera. Táto služba je dodatočne spoplatnená (cena za cestujúceho a let) podľa cenníka leteckej spoločnosti. Po otvorení letenky môžu cestujúci robiť zmeny v súlade s možnými poplatkami a podmienkami a predpismi leteckej spoločnosti. Možné zmeny sú však časovo obmedzené.
Pozor! Pasažieri, ktorí cestujú s registrovanou batožinou a využívajú službu online check-in, sú povinní zúčastniť sa odovzdania a registrácie batožiny na letisku.
Pamätajte si!
- Po online check-ine už nie je možné vykonať zmeny na letenke (okrem aerolínií Ryanair, Wizz Air, easyJet).
- Palubný lístok majte vždy so sebou na letisku aj v lietadle, aby ste ho mohli kedykoľvek ukázať - buď vytlačený, alebo uložený v mobilnom zariadení.
- Palubné lístky môžu byť vytlačené čiernobielo.
- Každý palubný lístok musí byť vytlačený na samostatnom hárku papiera tak, aby jedna z jeho strán bola nepotlačená.
- Na letisku sa cestujúci musia preukázať rovnakými dokladmi totožnosti, ktoré použili pri online check-ine.